Sponsring och bidrag – instruktioner till lagen

I-JBK är en allmännyttig förening som är befriad från skatt. Vissa former av sponsring är inte tillåtna för allmännyttiga föreningar och därför är det viktigt att förstå dessa regler samt skillnaden på sponsring och bidrag.

Sponsring innebär att man får pengar eller andra vederlag i utbyte mot en motprestation, såsom synlighet

Bidrag innebär att man får pengar eller andra vederlag utan löfte om motprestation.

Allmännyttiga föreningar får erbjuda synlighet på kläder eller i samband med evenemang, men inte t.ex. permanenta skyltar vid idrottsplatsen. Man får även göra tidningar med reklamplatser, bara det finns artiklar så att reklamen inte är huvudorsaken för att ge ut tidningen. Reglerna för att publicera en sponsors logo på en webbplats är oklar. Av den orsaken får I-JBKs lag inte sälja en reklamplats på sina lagsidor som motprestation till sponsring. Däremot är det tillåtet att publicera ett företags logo om det har gett ett bidrag utan löfte om motprestation.

Råd angående sponsring

Som motprestation för sponsring erbjuds ofta reklamtryck på föreningskläderna.

På en tröja föreslås två reklamplatser på framsidan, en på ryggen och små tryck på ärmarna.


Föreningen betalar inte tryck av sponsorers logon. Eftersom tryckkostnaderna för ett stort reklamtryck på hela lagets speltröjor är i storleksklassen 50 euro, så rekommenderas att man begär minst 200 euro för detta.

För mindre summor kan man:

  • Erbjuda små tryck på ärmarna
  • Erbjuda tryck på t.ex. hälften eller en tredjedel av tröjorna
  • Be sponsorn att betala tryckkostnaderna. Det är annars också förnuftigt eftersom föreningen måste betala moms på tryckkostnaderna, medan företaget inte behöver göra det.